Санітарний регламент для шкіл: на що звернути увагу
1 січня 2021 року набрав чинності Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, що вносить низку змін в організацію освітнього простору у школах та дає змогу керівникам шкіл і вчителям краще адаптувати середовище за концепцією Нової української школи.
У Державній службі якості освіти надали роз'яснення, що допоможуть зрозуміти суть нових змін.
Водночас Санрегламент зберігає низку вимог, що були передбачені ДСанПіН (Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу).
Відтепер під час інституційних аудитів відбуватиметься вивчення освітнього середовища школи з огляду на його відповідність вимогам Санрегламенту. Також педагогічні колективи мають врахувати зміни, здійснюючи самооцінювання освітнього та управлінського процесів у школі. Тому методичні рекомендації щодо розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора» очікувано вийдуть у новій редакції.
Що змінилось, а що продовжуватиме діяти з попередніх правил, — розглянемо нижче.
Організація простору в класах
Державні санітарні правила, прийняті ще у 2001 році, не передбачали адаптацію простору в навчальних кабінетах, закладену в ідеї Нової української школи. Тож директори та вчителі скаржились на суперечність між санітарними вимогами щодо фронтального розміщення парт у класі та потребою змінювати їх розташування для групової роботи учнів. Санітарний регламент знімає це обмеження та допускає кругове або інше розміщення робочих столів учнів за умови забезпечення достатнього рівня освітленості робочих місць учнів.
Це означає, що вчитель тепер може без застережень керувати середовищем у класі, а вимоги щодо дотримання мінімальних відстаней між партами та стінами класу стосуються лише фронтального (рядами) розміщення робочих місць учнів.
Середовище для дітей
Санітарний регламент не містить обмежень щодо оформлення й використання середовища школи та її навчальних приміщень. Отож немає заборон, які обмежують у дизайні та застосуванні сучасних підходів до оформлення освітнього середовища. Головна вимога, якої необхідно дотримуватись, — це безпечні для здоров’я дітей матеріали.
Змінилися також і підходи до оформлення приміщень. Відтепер допускається наявність яскравих елементів у кольоровій гамі стелі, стін та меблів. Разом з тим вчителі можуть використовувати стіни для демонстрації учнівських робіт, оформлювати інформаційні куточки, виставки та інші експозиції (підстав забороняти це немає), аби якомога ефективніше облаштовувати простір навчальних кабінетів та створювати мотивуюче для учнів середовище.
У Санітарному регламенті передбачено також можливість обладнання у початковій школі ігрових осередків та місць для відпочинку дітей з килимами для сидіння та гри, кріслами або подушками з м'яким покриттям.
Навчальне навантаження і домашні завдання
Санітарний регламент встановлює, що заняття мають розпочинатися не раніше 8:00, а для другої зміни не пізніше 14:00, та чітко регламентує граничну кількість годин навчальних занять на тиждень для учнів кожного класу.
Новий документ дає також можливість організовувати школу повного дня приватним та корпоративним закладам. Умовою є створення умов для відпочинку учнів, 3-4-разове харчування, медичний та психологічний супровід освітнього процесу, дотримання вимог Санрегламенту щодо тривалості занять і перерв, чергування видів діяльності та занять.
У новому документі рекомендується відмовитись від домашніх завдань для учнів 1-2 класів. А для учнів 10-11 класів час виконання завдань для домашньої роботи не має перевищувати 2 години (замість 4 годин, як було у попередньому документі).
Щодо організації другої зміни, враховуючи вікові особливості учнів молодшої школи, передбачено норму, за якою учні 1-4 класів мають навчатися лише в першу зміну.
Туалетні кімнати та питання гідності
Новий документ звертає особливу увагу на облаштування туалетних кімнат і для учнів, і для працівників школи. Зокрема, Санрегламент не передбачає жодних інших туалетів, окрім внутрішніх. Відтак вуличні туалети вигрібного типу мають піти у минуле.
У закладах освіти повинні бути облаштовані внутрішні туалетні кімнати із підведеною холодною та гарячою водою, а також встановлені диспенсери із рідким милом та паперовими рушниками.
У Санітарному регламенті більш гостро стоїть питання гідності та приватності дитини, тоді як у ДСанПіНах цьому не було приділено належної уваги. Забезпечення приватності учнів є умовою при облаштуванні шкільних вбиралень. Відтепер обов’язковими є двері в туалетних кабінках, що зачиняються зсередини, а перегородки між кабінками мають бути непрозорими на противагу “екранам”, передбаченим у ДСанПіНах.
Комфортно у школі має бути усім, тому в Санітарному регламенті відведена увага також і питанню облаштування окремих туалетних кімнат для працівників закладу освіти.
Харчування і питний режим
Санітарний регламент містить низку новацій, спрямованих на забезпечення здорового харчування дітей. Особлива увага у ньому приділена контролю за вживанням цукру та солі. У додатку до Санітарного регламенту детально розписані вимоги щодо організації харчування та до самих харчових продуктів, на основі яких має формуватись меню. Зокрема, у шкільному буфеті заборонені кондитерські вироби із підвищеним вмістом цукрів, морозиво, вироби з кремом та харчові концентрати, газовані напої (солодкі, енергетики), кава і кавові напої, снеки з високим вмістом солі, синтетичних барвників, підсолоджувачів та підсилювачів смаку.
Передбачено у документі також можливість забезпечувати харчування для учнів з особливими дієтичними потребами (безглютенове, безлактозне харчування).
Організації питного режиму у новому документі приділено більше уваги. Якщо раніше йшлося про забезпечення питної води під час прийому їжі, то тепер Санітарний регламент передбачає доступ дитини до питної води протягом усього періоду перебування у школі. Це можуть бути кулери із питною водою у класах та інших приміщеннях школи, фасована вода в індивідуальних пляшечках, додатково фільтрована за допомогою спеціальних установок вода із господарсько-питного водогону.
Безпека у школі
Санітарний регламент містить більш жорсткі вимоги щодо безпеки дітей у школі та на її території. Зокрема, йдеться про наявність паркану навколо всієї території школи для унеможливлення несанкціонованого входу або заїзду. Подібна вимога була й раніше, однак допускались огорожі із зелених насаджень у випадках, коли школа розміщувалась всередині житлового кварталу. Відтепер ця норма не діє, однак зникає і низка вимог щодо висаджування дерев, забезпечення відстані від автозаправок та доріг, виконати які часто було неможливо. Для стоянки автомобілів дозволено використовувати виключно господарську зону.
Спорт у школі
Оновлені вимоги до організації простору для занять спортом адаптовані до змін у навчальних програмах з фізкультури і більше не обмежуватимуть заклади, як це було із ДСанПіНами.
Відтепер у Санрегламенті йдеться лише про вимогу твердого покриття на спортивних майданчиках, а футбольне поле має мати трав’яне або штучне покриття.
У минуле йдуть детальні вимоги щодо метання спортивних снарядів, використання дренажу та оббивання гумою бортів для стрибків.
Разом з тим майданчики для учнів 1-4 класів повинні мати тіньові навіси або альтанки та фізкультурно-спортивне обладнання, що відповідає віковим особливостям учнів.
Прибирання класів та “самообслуговування”
Відрізняється новий Санітарний регламент також відсутністю розгорнутого розділу про санітарно-гігієнічне виховання дітей, яке передбачало раціональний режим дня, гігієну розумової роботи школярів, гігієну трудового навчання, статеве виховання, громадську і особисту гігієну, формуванням якого повинні були займатися батьки, вчителі і медичний персонал.
Старий регламент передбачав також, що учні можуть самостійно прибирати класи, кабінети і лабораторії, і називав це “самообслуговуванням”. У новому документі самообслуговування також фігурує, однак воно означає лише прибирання за собою сміття та тримання свого робочого місця у чистоті.
Дозволяє Санітарний регламент залучати учнів 5-11(12) класів лише до поливу рослин та вологого прибирання поверхонь (без миття підлоги та вікон і використання мийних та дезінфікувальних засобів). Відбуватись це має за участі вчителів або медичних працівників, а тривалість самообслуговування не має перевищувати 1 години на тиждень.